In opdracht van het Ministerie van OCW zijn in 2011 en 2012 drie protocollen ontwikkeld voor de begeleiding van leerlingen/studenten die ernstige rekenwiskunde-problemen ervaren of zelfs dyscalculie hebben. De Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van het RekenWiskunde-Onderwijs (NVORWO) was de opdrachtnemer.
De protocollen zijn ontwikkeld door een projectgroep en becommentarieerd door resonansgroepen uit de drie doelgroepen: basisonderwijs/speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Het doel van de protocollen is de integrale aanpak van rekenproblemen en dyscalculie in het onderwijs stimuleren en concretiseren.
De protocollen zijn verkrijgbaar in de boekhandel en bij Koninklijke Van Gorcum in Assen.
U kunt de de boeken en de samenvattingen ook hier downloaden.
![]() |
![]() |
![]() |
protocol-erwd-po-bso-so Samenvatting ERWD1 In ERWD1 ligt het accent op het signaleren en voorkomen van rekenproblemen. Als er toch problemen ontstaan is het van belang zo snel mogelijk en adequaat maatregelen te nemen.ERWD1 biedt inhoudelijke en organisatorische richtlijnen op basis waarvan concrete stappen kunnen worden gezet. Een goede begeleiding begint met goed rekenonderwijs. |
protocol-erwd-vo Samenvatting ERWD2 ERWD-checklist-vo In ERWD2 wordt verder gewerkt aan de begeleiding van zwakke rekenaars en van leerlingen met (ernstige) rekenproblemen. Een goede aansluiting met het basisonderwijs bij de start in de onderbouw van het voortgezet onderwijs is cruciaal voor de begeleiding van de leerling. |
protocol-erwd-mbo Samenvatting ERWD3 ERWD-checklist-mbo In ERWD3 ligt het accent eveneens op de begeleiding van zwakke rekenaars en op het onderhouden van reeds verworven kennis en vaardigheden. Het ultieme doel van goed rekenonderwijs in mbo is rekenen voor een beroep en maatschappelijke participatie. Dat noemen we functionele gecijferdheid. |